Som exempel är fronten på denna i något bättre skick än på ettan, så det är en sak som kommer att flyttas över.
Strålkastarna på tvåan är också av ursprungskaraktär. Lite rostiga, men ändå så pass mycket snyggare att det är värt besväret att fräscha till dem!

En annan sak att fundera på, är skärmarna. De som sitter på tvåan är bättre än de på ettan, som är lite skeva. Dock tror jag att det skiljer lite i storlek på de båda maskinerna. Tvåan är ju en 36:a och därmed aningen högre.
Startknapp och kopplingsplåten kommer nog också att plundras. De finns inte längre kvar i original på ettan.
Tveksam till instrumenten, dock. Skulle behöva byta ettans, men det kanske är idé att skaffa några andra...
Motorn på tvåan tycks ha varit orange, senare rödmålad. Texten "Bolinder's diesel" har varit svart, liksom på ettan. Dieselpumpen har Jacob redan lagt rabarber på, den får tjänstgöra på hans 36:a.
Kåpan till kraftuttaget finns kvar (knoppen mitt i bilden)! Det ser man inte så ofta!
Senare under eftermiddagen blir det någon timme i garaget. Jag tvättade rent vänster sida på motorn med aceton igår efter att ha borstat bort all rost och smuts som satt löst. För att få en uppfattning om hur motorn kommer att se ut, gav jag vänstersidan en första strykning med grundfärg. Lite pilligt på sina ställen.
Ventilkåpan är i aluminium så den får jag plocka bort och behandla separat, där behövs säkert någon etsande grundfärg istället för den som OIE levererat.
Spridarna har varit svarta tidigare och kommer att bli så igen. Grenröret? Vete tusan, men någon värmetålig färg skulle vara bra där.
Nästa aktivitet blir att strippa ned mellandelen av traktorn. Bränsletanken och allting runt den ska bort för att fräschas upp och eventuellt bytas ut. Det är bara att börja jobba utifrån och in.
Kablaget på den här maskinen är ett riktigt mörker, det är mixat och skarvat och ingen hänsyn tagen till färger. Jag kommer att montera bort strålkastarna, startknappen kopplingsplåten och ljusomkopplaren. Noga med att dokumentera hur kablaget är draget innan.
När man väl fått grepp om det, var det inte så komplicerat, men kan göras mycket bättre sedan när jag monterar tillbaka allting.
Först åker strålkastarna, ett par moderna tingestar som inte alls passar på maskinen...
Sedan åker batterilådan bort... Den ska bytas. Bottnen är nästan genomrostad. Synd, för resten av lådan är i fint skick.
Och sist för idag, lossas plåten för huvudströmbrytaren. Den är faktiskt också ganska fräsch, bara ett par extra skruvhål upptagna när man monterat den nya brytaren. Men den går nog att fixa till den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar