7 december 2016

07: Läckoljeledningen

På toppen av varje insprutare sitter det en nippel ansluten till ett läckoljerör som matar tillbaka icke-insprutad diesel till det första finfiltret. Kvällens projekt var att kolla närmare på detta rör.
Viss noggrannhet krävs när man monterar bort detta rör, man vill inte ha ned någon smuts eller annat skräp till munstyckena. Renlighet är en dygd.
Det var svartmålat, vilket i sig var fint, men när jag skrapar lätt på ledningen visar det sig att det är helt i koppar! Förutom nipplarna, förstås, som är i stål och mässingslödda på ledningen.
En omgång med stålborstar och lite knivpillande så har det tråkiga röret förvandlats till ett snyggt kopparglänsande dito!
En stund senare är det tillbaka på plats och ger ett helt nytt intryck till motortoppen!

Med lite tid över innan det är dags att gå in, plockar jag även bort termostathuset. Jag behöver prova termostaten någon gång, så när jag ändå är i närheten och skruvar, så...
Huset lossade lätt, slangen från kylaren skar jag helt enkelt av, den ska ändå bytas. Det verkar vara en del rost i kylsystemet. Det var inte helt oväntat, jag märkte redan när jag tog bort motorvärmaren att det lilla vatten som då rann ut, var ganska rostbrunt.
Däremot är det helt hopplöst att lossa själva termostaten från huset. Den sitter som gjuten på plats. På med lite 5-56 och så får den ligga något dygn, får se om det hjälper...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar