4 december 2016

04: Andra finfiltret

Idag var det dags att ta itu med finfilter nummer två. Normalt sett är det här aja-baja. I ursprungstappning är filtret försett med ett sigill och ingenting man ska mecka med själv, utan överlämna till den ökände "dieselmontören". Nu känns ju inte det så relevant längre...
Filtret måste bort så att jag kan komma åt att göra rent bakom inför en omlackering av motorblocket. Jag kommer inte att ge mig in och pilla i själva filtret (tror jag), men vill gärna göra det rent och få bort den nuvarande färgen.

Likaså de sotiga rören och banjonipplarna behöver göras snygga.

Efter att ha lossat det första finfiltret är det bara två bultar och en banjoskruv att lossa för att få bort detta filter. Det är snart gjort, även om det är ganska trångt att komma åt bultarna innanför. Jag borstade rent banjonippeln innan jag fortsatte med demonteringen.

Här är filtret borttaget och det är genast mycket enklare att komma åt den här sidan av motorblocket för att göra rent.

Filtret som sådant är ingen snygg historia, sotigt, oljigt, dammigt, dåligt fäst färg...

Det står t o m "VOLVO" på bultarna. Inte lätt att hitta sådana nuförtiden!

Efter någon timmes putsande med axialborste och brytbladskniv, kan jag presentera ett så gott som metallrent filterhus och tillhörande rör. Även det här huset är gjutet i lättmetall så jag får fundera på hur det ska ytbehandlas.
Typbeteckningen här är: Bosch FJ/DN 2/5
Enligt verkstadshandboken var det Bosch FJ/DW 2/5.


Jag avslutar dagen med lite stämningsbilder från garaget :-)!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar