17 december 2016

17: Startmotorn

Nästa steg i översynen av elsystemet är startmotorn. Den ser inget vidare ut på ytan men lär vara utbytt, om man ska tro föregående ägare. Nåja, den fungerar uppenbarligen, men vacker är den inte.
Det visar sig ta närmare två timmar att få bort det mesta av rost och löst sittande färg. Det är fortfarande knepigt att komma åt en del skrymslen men efter att ha konsulterat reservdelskatalogen och sett sprängskisserna där, är jag inte särskilt benägen att skruva isär den här mojängen. Jag får helt enkelt försöka få den så ren som möjligt och måla över resten. Mattsvart, har jag tänkt.

Efter en timmas borstande
Jag dristade mig faktiskt till att ta bort plåtkåpan. Det var inte något problem och ger mig möjlighet att kontrollera skicket på innanmätet. Det ser faktiskt bra ut, lite dammigt men med dammsugarborste och och lite blås med tryckluft verkar det OK.


Efter två timmars borstande
Enligt verkstadshandbokens specifikationer ska startmotorn vara av följande typ:
Bosch BNG 4/12 CR 215.
Det stämmer faktiskt med vad som står på min enhet!
Det får mig ju att misstänka att det inte är startmotorn som är utbytt, utan generatorn. Kanske lite svårt att hålla isär för den gemene brukaren.
Innan det är dags för avslut ikväll, kommer en bild på den färdigmonterade och uppiffade laddningsregulatorn:

Jag nämnde också i ett tidigare inlägg att avgasröret på reservtraktorn var i bättre skick än på mitt objekt. Jag lossade det idag, tyvärr satt det ordentligt fast i grenröret så jag fick plocka bort även det. Här ser man skillnaden mellan de två rören. Avgasröret för renoveringsobjektet överst, det kommer att ersättas av det nedre som är från den senaste traktorn. Bara kolla stilen på det, helt unikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar