Där får jag syn på en gammal BM-traktor i väldigt fint skick. Eftersom jag jobbat på Volvo CE ett antal år, kände jag förstås en viss vördnad inför denna veteran. Jag tog ett par kort och lade upp på facebook med någon klämkäck kommentar. Sedan glömde jag bort hela händelsen.
Vid det laget hade jag ingen aning om att jag drygt tre år senare skulle vara traktorfrälst, än mindre ha tre stycken maskiner stående på tomten (en är visserligen Jacobs) och ha skaffat mig den fina utmaningen att ge mig på att renovera en BM 35:a.
Det spöklika i historien är att det faktiskt också var en BM 35/36:a jag passerade där uppe i Gävle i mars 2013...
Ännu märkligare är att den har ungefär samma intryckta front som min maskin. De tycks ha upplevt liknande omständigheter.
Nu blir man ju förstås lite nyfiken på vem som äger (eller ägde) en BM 35/36 i Gävle-trakten. Det får man kanske aldrig veta.
Idag ringde Jacob hemifrån och berättade att han fått igång och kunnat provköra sin 36:a. Han köpte den med en trasig insprutningspump och bytte den mot min reservdelsmaskin. Den startade efter det men motorn rusade och tog flera minuter att stänga av eftersom den började suga diesel bakvägen. Fick strypa den genom att hålla för luftfiltret.
Rusningen visade sig bero på att kolven i regulatorn kärvade, men den har han smörjt upp och fått ordning på nu. Den går fortfarande lite trögt, men det fungerar!
Inför hemkomsten funderar jag på vad nästa steg ska bli. En hel del aktiviteter ligger på kö. Viktigast är att få ordning på motorn så att jag kan rulla ut maskinen ur garaget för vidare arbete och slipning - det blir mycket slipdamm...
- Hydrauloljesystemet ska tömmas, så att jag kan demontera pumpen och lyftarmarna.
- Motorolja tömmas för filterbyte.
- Ventilationsrör, ventilkåpa och insprutningspump plockas bort så att jag kan komma åt motorblocket för rengöring och ommålning.
- Alla "gröna" chassiytor runt motorn slipas av och målas innan motordelarna monteras tillbaka. Även tanken och chassidelarna runt den.
- Alla filter, rör, kylfläkt, generator och startmotor monteras tillbaka.
- Kylaren ska fräschas upp, målas och monteras tillbaka. Nya slangar anskaffas. Nya packningar.
- Återmontering av luftfilter, nya muffar till röret.
- Nya mätare anskaffas (temp och oljetryck) och monteras.
- Elektroniken fixas till. Åtminstone så mycket att den går att starta.
- Rengöring, ommålning och återmontering av bränsletanken.
- Bättring av motorfärgen (en del har säkert blivit skavt under monteringen).
- Fylla på olja (motor, dieselpump & hydraul) samt kylvätska. Luftning av insprutningssystemet.
- Höger bakhjul lämnas för reparation och bytas ut.
- Nytt, ordentligt batteri införskaffas.
- Dags för provstart!!
- Mätning på generator och laddrelä så att de levererar rätt laddspänning.
- Kontroll av kylsystemet. Eventuellt byte av termostat.
Det blir en lång inköpslista till Olssons i Ellös.
Sedan får man hoppas på att den fungerar som förr igen. Därefter är det bara resten kvar...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar