Där sitter även luftinsuget, insprutningspumpen och röret för vevhusventilationen samt oljefiltret. Allt ska monteras bort. Jag har även tänkt tömma på motorn på olja, så jag tänkte börja där.
Nu visar det sig att oljepluggen inte ser ut och sitter där den ska enligt instruktionsboken. Den sitter baktill till vänster på tråget och består av en fyrkantsbult som sitter som berget.
Jag har inte rätt verktyg för detta och försöker med en 15 mm u-nyckel, men det går inte. Behöver längre skaft. En 19 mm's hylsa med spärrskaft kan ge tillräcklig kraft men med risk för att jag runddrar... Jag låter det vara tillsvidare och får fundera på saken.
Oljefiltret låter sig dock tömmas genom en dräneringsplugg och låter sig därefter enkelt monteras bort.


Okej. Nu bort med luftinsuget. Sex muttrar senare ligger det på bänken. Packningen ser bra ut.
Och så var det ventilkåpan... Sitter med två bultar.
Ventilspelet är sotigt och geggigt, men det får vara för tillfället. Gummipackning även här och den ser också schysst ut.
Så har turen kommit till dieselpumpen. Det kräver lite förberedelser för att inte sabotera inställningarna. Axeln med klokopplingen ställs in i rätt läge och vinkeln på pumpen mäts och noteras.
Sedan är det bara att skruva ur de fyra pinnbultarna pumpen och de två skruvar som håller klokopplingen och lyfta bort paketet.
Sådär. Skitigt värre bakom. Nu är det vara ventilationsröret kvar...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar