29 januari 2017

29: Återmontering och oljetråg

Det har gått några dagar utan några uppdateringar, men det beror mest på att det inte gjorts några större ingrepp på maskinen. Motorn är i princip helt färdigmålad (sånär som på oljetråget, se nedan) och jag har börjat montera tillbaka en del gods.
Bl a de båda bränslefiltren är provisoriskt på plats, mest för att få bort dem från hyllorna. 
Generatorn har provkörts och ser ut att fungera och låter bra. Vi såg att generatorremmen tyvärr är på väg att spricka, så generatorn får jag vänta med att montera. Däremot har startmotorn fettats in och kommit på plats igen!
Jag får en och annan fråga om färgvalet på motorn. Orange ska det vara, säger många, men hur jag letat har jag inte hittat den minsta molekyl av något orange pigment, enbart rött. Om än något lite mörkare än den jag nu applicerat.
Man kan jämföra med färgerna på Jacobs BM 36:a som uppenbarligen varit orange för att sedan bli rödmålad.
Värt att notera är att texten "Bolinder's Diesel" varit svart innan den ströks över med rött. Jag undrar hur det såg ut från fabrik...
Med tiden kommer jag att behöva koppla ihop elektroniken och få ordning på olje- och tempmätarna, så en del förberedande arbete har vidtagits för att som första steg rengöra och måla mätarhuset





Jag räknar med att kunna använda själva mätarna från reservdelsmaskinen, de ser ganska fräscha ut.

Under ett par kvällar har jag försökt få loss oljetråget. Det sitter med ett dussintal bultar i cylinderblocket och det vara inga problem att lossa dem, även om det var lite svårt att komma åt. Men det var något som  höll kvar tråget i framkant och jag ville inte bända till utan att veta vad det var. Ställde en fråga på Maskinisten.net men fick inget direkt svar, vilket jag tolkade som att det inte skulle vara något märkvärdigt och gjorde ett nytt försök. Jag vickade in en mejsel mellan blocket och tråget och bände lite försiktigt och då började det lossna. Det visade sig vara bussningen till oljekanalen som stretade emot lite.
Nu är det loss och det var verkligen i stort behov av rengöring. På botten låg en drygt centimetertjock "filt" av oljegegga. Det blir till att skrapa och tvätta ordentligt. När tråget ändå är borta kommer jag att passa på att måla om det också.
Även oljesilen behöver en genomgång. Den är av flottörtyp och upphängd i röret via en saxsprint. 

Till sist: Jag jagar färg till resten av maskinen. Det är inte helt lätt, det visar sig finnas ett par olika nyanser av BM-grönt och jag vill ha rätt mörkgrön. Den färgkod jag hittat gäller för Bengalack men för Isotrol verkar det vara lite lurigare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar