

Jag använder etsande primer på ventilkåpan, litar inte riktigt på att OIE's grundfärg fäster så bra på aluminium.


Även ventileringsröret som såg så trist ut, har blivit renslipat. Mycket av grovjobbet får jag tacka Jacob för.
Jag lyckas också bända ur termostaten. Den ser inget vidare ut och kan inte vara bytt typ någonsin, inte ens värt besväret att prova den. Det blir att skaffa en ny!
Så kommer man till framsidan av motorn. Här behöver jag åtminstone ta loss vattenpumpen och hydraulpumpen med vidhängande remskivor för att komma åt bättre.
Det visar sig inte vara några större problem. Först åker vattenpumpen...
En del rost här och en trött packning. Pumpen skulle vara utbytt enligt förra ägaren. Jag undrar det.
Sedan tar vi hydraulpumpen. Upphängningen sitter med ett par pinnbultar i motorblocket och så är det de två hydraulojeledningarna. Det läcker ut någon centiliter olja, men det är inget större problem.
Helst skulle jag vilja få bort det undre remskivepaketet också men hittar ingen avdragare just nu, så det får sitta kvar.
Någon dryg halvtimme senare är all lös färg och rost från de åtkomliga delarna på motorblocket, avborstad och har fått en duvning med motortvätt för att skölja bort löst damm. Jag kommer också att tvätta av med aceton innan jag grundmålar.
De delar som skyms av ramen ger mig lite bekymmer men jag försöker borsta rent där så gott det går, har ingen större lust att lyfta ut hela motorn... Är det någon som tittar där?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar