Igår monterade Jacob bort fästena till hytten/störtbågen. Idag plockades ytterligare lite skrot bort från karossen.
Spaken till skopan är placerad på ett ovanligt obekvämt ställe och är i vägen både när man kliver i och under körning. Efter att ha lossat den långa vajern som släpper ned skopan, är spaken bara monterad med en genomgående bult. Lite jobbigt att komma åt uppifrån men till slut kom den loss.

Nästa steg var att ta bort fronten. Den är rejält intryckt men jag räknar med att kunna bända ut den och knacka "revbenen" någorlunda raka. Det går nog inte att få helt snyggt men kostar inget att försöka. Det kan åtminstone inte bli värre.
Sex bultar på varje sida, sedan var det bara lyfta hela fronten rakt upp, över kylarlocket och ut. Inte mycket rost här heller. Bra!


För att bättre komma åt motorn, tar jag även loss de övre sidoplåtarna. Fyra bultar, lätta att få loss. De närmast dieseltanken sitter också med en mutter på insidan.

Utan huv och sidoplåtar kommer man nu enklare åt hela motorn.

Nästa steg blir att montera bort lyftaggregatet...
Det sitter med sex genomgående 19 mm's bultar på varje sida med dito muttrar på insidan.


Det var förvånansvärt lätt att lossa dem m h a blocknyckel och spärrskaft. Bara arbetsställningen och pysslet med att få in blocknyckeln i rätt läge runt muttern på insidan, var en smärre utmaning. Men med lagom mängd svordomar var slutligen alla bultar borta. Lyftaggregatet är tungt men hängde kvar på ramen i fett och rost. Bände försiktigt med en kofot för att frigöra arrangemanget.
Vänstersidan är lite mer besvärlig att komma åt eftersom generator, startmotor och luftfilter sitter i vägen. Man skulle väl kunnat monterat bort dem innan kanske...
Jag törs inte ta loss hydraulslangarna från cylindrarna ännu så de båda cylindrarna med kolvar får ligga bredvid tillsvidare.


Spaken till skopan är placerad på ett ovanligt obekvämt ställe och är i vägen både när man kliver i och under körning. Efter att ha lossat den långa vajern som släpper ned skopan, är spaken bara monterad med en genomgående bult. Lite jobbigt att komma åt uppifrån men till slut kom den loss.

Nästa steg var att ta bort fronten. Den är rejält intryckt men jag räknar med att kunna bända ut den och knacka "revbenen" någorlunda raka. Det går nog inte att få helt snyggt men kostar inget att försöka. Det kan åtminstone inte bli värre.
Sex bultar på varje sida, sedan var det bara lyfta hela fronten rakt upp, över kylarlocket och ut. Inte mycket rost här heller. Bra!


För att bättre komma åt motorn, tar jag även loss de övre sidoplåtarna. Fyra bultar, lätta att få loss. De närmast dieseltanken sitter också med en mutter på insidan.

Utan huv och sidoplåtar kommer man nu enklare åt hela motorn.


Nästa steg blir att montera bort lyftaggregatet...
Det sitter med sex genomgående 19 mm's bultar på varje sida med dito muttrar på insidan.


Det var förvånansvärt lätt att lossa dem m h a blocknyckel och spärrskaft. Bara arbetsställningen och pysslet med att få in blocknyckeln i rätt läge runt muttern på insidan, var en smärre utmaning. Men med lagom mängd svordomar var slutligen alla bultar borta. Lyftaggregatet är tungt men hängde kvar på ramen i fett och rost. Bände försiktigt med en kofot för att frigöra arrangemanget.
Vänstersidan är lite mer besvärlig att komma åt eftersom generator, startmotor och luftfilter sitter i vägen. Man skulle väl kunnat monterat bort dem innan kanske...
Jag törs inte ta loss hydraulslangarna från cylindrarna ännu så de båda cylindrarna med kolvar får ligga bredvid tillsvidare.


![]() |
Vänster sida utan lyftaggregat. Motorvärmaren är eftermonterad och satt med samma bultar som lyftet. Den får nog bli kvar. |
![]() |
Höger sida utan lyftaggregat, lite mer rost dolde sig här under. Inget som inte går att fixa dock. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar