Jag ville börja med att kolla mätarna, kylvattentemp- och oljetrycksmätarna. De ser lite trötta ut och borde bytas ut. Det ser inte ut som att de fungerar överhuvudtaget, faktiskt. De är av typen kapillärmätare med omlindade kopparrör. Dessa rör är fyllda med eter (har jag hört), så det är inte bara att byta någon del eftersom både ledare och mätare utgör ett hermetiskt system och måste bytas som en komplett enhet.

Jag börjar med att lossa dem från rattstången. Infästningarna ledningarna verkade dock intakta, bara själva mätarna tycks ha sett bättre tider.

Går det nu att få dem att fungera? Nja, det här behöver undersökas mer. Finns det att skaffa sådana här som reservdelar? Eller behöver man byta till mer moderna, elektriska grejor? Det känns ändå viktigt att man har koll på temp och tryck.
Lämnar det här tillsvidare, så får jag fundera på saken.
Kikade ned i tanklocket. Det sitter ett filer där som jag lyfte ur. Fascinerande hur mycket grofs det samlats (vid tankning?!). Man undrar vad de hällt i tanken...
![]() |
Innan renblåsning |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar