innan jag tog sats och angrep det andra, mindre hydraulröret. Det är ganska pillrigt och otympligt att försöka få bort färg från ett så långt rör. Men det är bara svaga individer som ger upp. Nu är iallafall båda rören helt rena och klara för grundning.
Härnäst: Växellådslocket. Törs man lyfta av det? var frågan jag ställde mig. Det värsta som kan hända är väl att packningen går åt skogen och behöver ersättas... Därmed var beslutet taget. Först lossar man och lyfter ut oljemätstickan så den inte skadas. Nio skruvar senare var locket löst och kunde lyftas av. Det är förvånansvärt tungt. Spaken är monterad i locket och följer snällt med.
Växeldreven verkar vara i bra skick och oljan är ren och har fin konsistens. Trevligt.
Packningen är en tunn, cellofanliknande historia som kan behöva justeras men den ser OK ut just nu så jag hoppas kunna återanvända den.
![]() |
En växellåda |
![]() |
Undersidan av ett växellådslock |
Jag påbörjar renskrapning och slipning men inser att det kommer att ta lite tid. Får fortsätta imorgon...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar