7 mars 2017

07: Växellådslock, del 2

Jag ägnade i praktiken hela gårdagskvällen åt att borsta rent resten av locket (man skulle ha blästeringsmöjligheter...). Men några timmars slit resulterade i allafall i ett någorlunda rent och fint lock med vidhängande spak. Påfyllningspluggen för växellådsoljan satt som berget, men gav med sig efter att ha överöst det med tillräckligt många kraftuttryck.
Ordens makt är stor.
Packningen till locket var väl inte i direkt mint condition. När det torkat skrynklade det ihop sig något men efter att ha "återfuktats" med lite olja gick det att passa in igen. 
Med locket påskruvat återstod det bara att testa så att alla växlar gick att få i. Det funkade!
Nästa moment blir att plocka bort kopplingspedal och handbroms från vänster sida av växellåda. Eftersom jag hade någon timme till innan kvällen blev för sen, började jag med kopplingspedal och fotstöd.
Här är grejorna väl fastrostade. Stödet sitter med fem bultar med pedalen upphängd i en länkarm som var lossad sedan tidigare från kopplingshuset. Inga större problem att få loss arrangemanget.
Fast ganska angripet av rost... dock inte helt bortom räddning.-
Imorgon är det handbromsens tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar