Nu har turen kommit till framaxeln. Det fanns en hel del jord och gegga i kullederna till styrlänkaget och jag fick för mig att det enklaste vore att plocka bort dem för rengöring.
Nu var det inte riktigt så enkelt. Främre styrleden gick rätt bra, men parallellstaget bakom axeln var det värre med.
De konade kulbultarna satt som berget och det gick inte med handkraft att bända loss staget - inte heller bet släggan på bultarna.
Efter att ha slitit mig trött, skickade jag en fråga till maskinisten.net. Och inte långt därefter fick jag ett tips som fungerade!
Man bänder ned staget med ett järnspett och drämmer till med en 5-kilos slägga rakt på leden, vinkelrätt mot staget. Det låter märkligt, kan det verkligen fungera?
Jovisst! Det funkade utmärkt. Staget föll till golvet med ett "klonk"!
Fantastiskt! Kul att lära sig något nytt!
Nu kunde alla smådelar tvättas rena och fixas till. Kulan och skålarna för vänstersidan var lite ankomna men inte värre än att de fortfarande fungerar.
Efter renslipning och tvätt av axeln, var det dags för en första grundning.
Och ett par dagar senare, läggs Pansar-lagret på...
För att få dit parallellstaget fick jag ta hjälp av en domkraft att trycka upp kulbultarna. Det gick oväntat smidigt.
Nu har jag införskaffat ett par höga pallbockar, så nästa steg blir att lossa framhjulen, ett åt gången och fixa naven och utsidan av spindellederna (där jag inte kom åt förut).
Först därefter blir det täckmålning av hela framaxeln.
Hejsan, såg att du inte har lagt ut något på ett tag. Har läst din blog en antal gånger och hoppas att kunna få se en fortsättning eller ett resultat :)
SvaraRaderaMycket trevlig läsning!
Tack, Gustaf92! Jag har bara tagit en lång paus på arbetet av lite olika anledningar. Kommer att återupptas nu under våren!
SvaraRaderaFör den intresserade kan jag tipsa om min blogg om renovering av en slåtterbalk också: http://slatterbalk.storudden.net/