14 februari 2017

14: Färgval...

Det har inte gått framåt med några större kliv sista veckan. Mycket tid och funderingar har ägnats åt vilken nyans jag ska välja på traktorchassit. Den gröna jag hem från färgaffären i fredags, känns faktiskt inte helt övertygande. Detta trots att färgen stämmer utmärkt med de färgprover vi skannade in (NCS S 7020 G). Men den känns för grön... I synnerhet som den också är blankare än vad jag förväntat mig - trots att den bara är halvblank.
Jag har provmålat på några valda ställen och jämfört i dagsljus men blir inte klok på om jag tycker om det eller inte. Jag skulle nog innerst inne vilja ha den en aning mörkare, men då matchar det inte originalfärgen längre. Det är nog för att jag tittat för mycket på Munktellmuséets traktorer jag tycker så.
Helt nymålat
Efter 3 timmars torkning


















Man kan också jämföra med nyansen på det understa färglagret på Jacobs 36:a, som är mer åt det blågröna hållet...
Färgvariationerna verkar vara betydande mellan maskinerna. Det blir ju aldrig som man tänkt sig.
Här är i alla fall färgprovet sida vid sida med den originallackade insidan från en av huvplåtarna från min andra 36:a, som f.ö. var identisk i nyans med en dito huvplåt som Jacob hade som reservdel. Helt klart väldigt nära i färg!

Medan detta huvudbry mognar i min hjärna, slipar jag lite här och där. Har t ex gjort rent huset till ljusomkopplaren från 2:an och tänker använda det i min maskin istället.


Tömde hydraultanken och lossade rören för att komma åt att slipa av sidorna ordentligt. Det visade sig vara en del gravrost på vänster sida, men ingenting på den högra.
För övrigt är motorblocket rena färgpaletten. Täckfärg i original var röd, dess grundfärg röd men något mörkare. Undre delen, oljesumpen, var orange på höger sida, röd på vänster och hade en orange grundfärg över hela! Transmissionsdelen är grundad i orange med täckfärg grön. Det här är förvirrande...

Gamla packningsrester från oljetråget har fått vika hädan, för nu kommer snart ny, fräsch packning! Resterna satt som berget, men måste bort för att det ska bli tätt. Ett obekvämt arbete utan dess like. Ligga under maskinen och få allt skräp i ögonen. Tack så mycket!

Så, sist men inte minst; emblemet har blivit avslipat och väntar på ny fin röd färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar